Del:

Tvær Kirken

af
7. maj 2016

Hvorfor det er GODT, at der er forskel på kirker? Hvorfor det er GODT, at tøve med tværkirkelighed? Hvorfor giver det IKKE mening at sige: alt er godt, så længe det bare handler om Jesus?

Jeg møder mennesker, der fortæller mig, at jeg skal fortolke bibelvers, som jeg forstår dem i nuet, uanset hvordan andre har forstået dem før mig. Well, min kære postmoderne makker, hvor gør jeg tit præcis det. Men lige dér mister jeg både overblikket og indsigten.

At dykke i Det Døde Hav

Det minder mig om en fyr, der står ved Det Døde Hav. ”Kom lad os bade i det her lækre hav. Lad os dykke efter koraler – det ser ud til at de er hvide her”.

Det døde hav er ikke et hav, men en stor sø. Det er sundt at bade i, men ikke lækkert. Og slet ikke hvis han forsøger at dykke. Det eneste han får ud af det er svie og smerte. Det kunne et kort have fortalt ham.

Hvad er dit kort?

Livets vigtigste spørgsmål er, hvem Jesus er. Det svarer Bibelen på. Men hvordan skal vi fortolke bibelen? Hvordan finde vej, og have overblik midt i det bibelske landskab, der skifter en del karakter i de 66 bøger? Til det har vi brug for et kort: trosbekendelserne og troslæren. Mit kort er evangelisk-luthersk. Hvad er dit?

Vi har brug for et kort til at finde vej. Til at forstå, hvad det er jeg ser. Til at overskue, men også at gennemskue. Til at tolke det enkelte vers i lyset af resten af bibelens budskab. Betyder det at kortet ér landskabet? Nej. Kortet er dødt - landskabet er levende. Det er i landskabet alt det smukke, alt det virkelige er. Troslæren er ikke Guds Ord. Det er i Jesus alt det smukke er, alt livet, alt det virkelige.

Jesus = frelse

Det er Jesus det hele handler om. Men hvordan er Jesus? Snakker vi om den samme? Måske lyder det som den samme lige nu, men hvis vi bruger forskellige kort i 10 år, er vi så stadig på samme vej? Eller hvis du mixer forskellige kort, hvad gør du så når du bliver i tvivl om vejen? Ja, det kan ende med et spørgsmål om frelse eller ej!

Forskelligheden er ok. Men det gør den ikke ligegyldig. Lad os ikke bilde hinanden ind på tværs af kirker, at der ikke er forskel på vores kort. At kortet er ligegyldigt. Lad os i stedet være ærlige om, hvilke kort vi bruger. Og bevidste. Jeg er sikker på, at der er fejl på mit kort – men jeg bruger det indtil du viser mig et bedre. Hovedlinjerne er jeg dog overbevidst om er rigtige. Mit lutherske kort bliver ved med at udpensle evangeliets frihed: at jeg, uden at fortjene det, er elsket barn af Gud. Det vil føre mig hjem en dag. Uden mit kort, mister jeg troen.




21. juni 2018

For nyligt kørte jeg på motorvejen, da min bil pludselig tabte fart, og jeg til...[mere]

7. juni 2018

Jeg har en facebook profil, en instagram, twitter, linkedIN og snapchat konto....[mere]

31. maj 2018

Jeg kan på ingen måde skjule det – jeg lever og ånder for fodbold. Jeg ser...[mere]

25. maj 2018

Mørket kan tage mange former, men rent instinktivt flygter vi fra mørket i os,...[mere]

Følg bloggen: