Del:

Tanker om The last reformation

af
24. januar 2019

Jeg må indrømme, at det chikanerede mig voldsomt, at jeg var så enig med Torben Søndergaard, som jeg egentligt var.

Jeg havde set den der TV2 dokumentar – Guds bedste børn, og faldt pludselig over et klip fra TV2 nyhederne, hvor Torben blev interviewet. Og jeg sad og tænkte: godt sagt, det er rigtigt, du har fat i noget. Det var irriterende, hvor enig jeg var, med det han sagde.

Men måske er det også det, som gør det hele så farligt. Der er så meget, som lyder og ser rigtigt ud. Og så sluger man kamelen for:  ”der bliver jo sagt Jesus, kors og frelse”. ”Så må det da være godt, eller hvad?”

Mine tanker

Det tror jeg bestemt ikke. For selvom det er ganske ukontroversielt bibelsk at sige, at kirken skal uddrive dæmoner, helbrede syge og tale i tunger, så er der noget ved måden at håndtere det på, som jeg oplever som helt ved siden af.

Det virker, som om, der ikke er nogen omtanke for hverken den, der bedes for, eller de som kigger på. Jeg medgiver, at dæmonuddrivelser kan være voldsomme, selvom det langt fra er altid.

Men er det ikke også netop grunden til at beskytte alle involverede og eventuelle tilskuere ved at gøre det i et lukket rum, med få personer man har tillid til? Det virker mere, som ”show off” end reel interesse for, at det pågældende menneske skal sættes fri.

Hvad det farlige er

Men det er sådan set ikke det, jeg er mest urolig ved ift. Torben Søndergaards Last Reformation. Det er faktisk den teologi, som de spytter ud. Jeg er af den dybeste overbevisning, at den ikke er bibelsk.

Jeg er bevidst om, at der er forskellige former for teologi, og jeg vil gerne være en ydmyg lutheraner, som ikke fordømmer de andre kirker. Der er nemlig forskel på den lutherske kirke og apostolsk kirke eller den katolske – en forskellighed vi som brødre og søstre kan diskuterer.

Men jeg mener simpelthen, at der her ikke bare er tale om en anden teologi. Nej, der er tale om en farlig teologi, som ødelægger mennesker.

Hvis man har set ”the last reformation” vil man vide, at apostlenes gerninger er det helt store omdrejningspunkt. Det handler ikke rigtigt længere om evangelierne, men om apostlenes gerninger. Og for at citerer filmen, så påstår de, at reformationen i sin tid handlede om at ”bringe kirken tilbage til det sande evangelium, tilbage til apostlenes gerninger”.

Der er simpelthen en tydelig forskydning fra Jesus, og hvad han gjorde og sagde, til disciplene, og hvad de gjorde og sagde. Det kommer i sidste ende til at handle mere om mennesker end om Jesus.

Det misforståede løfte

Man kunne også tage fat i hele forståelsen af, hvad det er for en Helligåndskraft de troende har fået. I videoen "The last reformation" får man hurtigt fornemmelsen at ordene Markusevangeliet kap. 16 bliver brugt til at identificerer en kristen. Uddriv dæmoner, tal i tunger, osv – det er tegn, som skal følge den troende. Med andre ord: alle troende kan gøre det. Og hvis du ikke kan har du brug for at blive ”kickstartet”-  så kom til Torben Søndergaard.

Ordene i Markus er sande ja, men problemet er, at de ikke talt til hvert enkelt troende, men det Kristi kirke som helhed. Alle andre steder er det tydeligt, at ”der er forskel på nådegaver” (1. Kor. 12,4; 12,30).

Så hvad gør du, hvis du ikke ”kan” alle tegnene? Jamen, så er du ikke kristen 2.0 – du mangler en opdatering. En opdatering, som du selvfølgelig kan få hos The last reformation.

En ubibelsk farlig teologi

Endelig kan jeg ikke komme udenom, at der i bevægelsen The last reformation er en omtolkning af hvad omvendelse betyder. Tilgivelse og frelse handler ikke om at tro på Jesus, men det handler om at ”omvende sig” forstået på den måde, at man stopper med at synde.

Det er, hvad der optjener tilgivelsen: Stoppe med at synde. Det er decideret ubibelsk – selv Paulus, Peter og Johannes kunne ikke stoppe med at synde efter de mødte Jesus. Og bare lige for at få den med: omvendelse handler om at vende sig væk fra sig selv, og det jeg kan præsterer, til Jesus og det han har gjort.

Det er efter mine bedste begreber ikke bare en anderledes teologi – det er en farlig teologi. Den leder ikke mennesker i frihed hos Jesus, men leder til et liv, som skal ligne et glansbillede af virkeligheden, og hvis du ikke kan, så er det nok, fordi Jesus ikke virkelig er i dit liv.

Det hele bliver vendt på hovedet, så det ikke længere handler om at kigge på Jesus og korset og se Guds kærlighed. Nej, nu handler det i stedet om at kigge på mig selv og se, om jeg har det, der skal til. Det er ikke evangeliet. Det er noget helt helt andet.

Det farlige her er, at 80 % af det lyder godt og rigtigt, og som noget vi kunne sige. Men der er blandet noget andet i, som ikke er frihed. Noget som binder os mere end det sætter os fri. Og der skal ikke meget gift i en drik for at gøre det dødbringende. Og det mener jeg den her teologi er. Ikke fordi den ikke passer ind i vores samfund i dag, men fordi den kort og godt forvrider evangeliet.

 

 

PS: Dette er ikke taget ud af den blå luft eller bare på mavefornemmelse, så hvis nogen har brug for henvisninger til, hvor jeg finder det ene eller det andet vil jeg gerne ligge tidsangivelse fra deres video ”The Last Reformation” ud på facebook.




7. februar 2019

Mennesker er forskellige. Vi er skabt i Guds billede, og det betyder, at han er...[mere]

7. februar 2019

I sidste uge deltog jeg i et nyt program ”TABU” på P3. Her mødte jeg to...[mere]

24. januar 2019

Vi skal ikke dømme mennesker, men vi skal bedømme om et menneskes forkyndelse...[mere]

17. januar 2019

Hvordan mon det opleves når en af ens venner bliver kristne? En podcast gav mig...[mere]

Følg bloggen: