Del:

Sæt kryds ved…

af
6. juni 2019

Der har lige været valg i Danmark, og vi har fået tudet ørerne fulde af, at vi skulle huske at sætte vores kryds. Det har fået mig til at tænke over et vigtigt kryds i mit liv…

Når vi har sat kryds i stemmeboksene rundt omkring i landet, så er det udtryk for den demokratiske frihed, som vi har her til lands, og som vi virkelig bør være taknemmelige for. Det er fantastisk, at vi alle må være med, når der skal vælges ledere, der har noget at skulle have sagt.

Men faktisk handler dette indlæg slet ikke om valg – i hvert fald ikke på den måde…

En gammel beretning

Der er en interessant beretning i Ezekiels Bog. Israelitterne har endnu engang vendt Gud ryggen og er begyndt at tilbede andre guder. I kapitel 9 fortælles der derfor om Guds straf over Jerusalem. Der står således:

Herren sagde til ham: »Gå igennem byen, igennem Jerusalem, og sæt et kryds i panden på dem, der sukker og stønner over alle de afskyelige handlinger, der begås dér.« Og til de andre hørte jeg ham sige: »Gå bag efter ham igennem byen, og hug ned uden barmhjertighed og skånsel! Gamle, unge mænd og piger, kvinder og børn skal I dræbe og udrydde; men ingen, som har et kryds i panden, må I komme nær. I skal begynde i min helligdom.« Og de begyndte med de gamle mænd foran templet. (Ez 9,4-6)

Hold fast, hvor er Gud voldsom!

Men Gud er jo ikke anderledes i dag. Gud er stadig hellig og retfærdig, og intet menneske uden undtagelse kan i sig selv komme frem for ham uden at dø.

Det, der reddede menneskene i Jerusalem dengang, var krydset i panden…

En nyere beretning

… og det, der redder os i dag, er nøjagtigt det samme!

Den 7. april 1985 fik jeg også et kryds i panden, mens dette lød: "Modtag det hellige korses tegn både for dit ansigt og for dit bryst, til et vidnesbyrd om, at du skal tilhøre den korsfæstede Herre Jesus Kristus."

I dåben kom jeg til at tilhøre "den korsfæstede Herre Jesus Kristus", som tog min straf på sig.

Han valgte mig med sit kryds, og det finder jeg enorm stor hvile i.

 

Til refleksion: Hvad betyder dåben for dig?

* Forfatteren var i efteråret med i en debat omkring dåb i Spændingsfeltet. Lyt til den HER.




25. juni 2019

Jeg elsker sommer – specielt når det faktisk er sommer. Ligesom sidste år, hvor...[mere]

21. juni 2019

Hvorfor er der ikke nogen der gør det? Hvorfor er der ikke nogen der forstår...[mere]

9. juni 2019

Overvej hvordan du kan inviterer en ven med[mere]

21. maj 2019

Kender du det at have god tid og så alligevel komme for sent, fordi du i...[mere]

Følg bloggen: