Del:

Nej, nej, nej, det må DU ikke!!

af
1. februar 2016

Hvad kom først? Hvad er en følge af hvad? Hvad er vigtigst i det at være kristen? Hvad er jeg optaget af i mødet med andre? Det har jeg spekuleret en del på.

Heldigvis har jeg bibelen og Guds Ånd. I de sidste uger er det blevet stort for mig, hvordan Jesus mødte mennesker. Han begyndte ikke med at sige, hvad mennesker skulle, burde eller ikke måtte.

Jesus møder med kærlighed

Hvis det skal siges kort, kan jeg pege på 1. Joh. 4,19: “Vi elsker, fordi han elskede os først.” Jesus forlanger ikke, at mennesker skal elske ham så og så meget, før han vil elske dem. Det er helt modsat! Jesu kærlighed er ikke afhængig af, om vi elsker eller hader ham. Det første, han møder mennesker med, er kærlighed, som bedst kan beskrives som guddommelig. 

Men det er ikke det eneste, der står. “Vi elsker, ...” står i samme sætning, og der er en klar sammenhæng. Når Jesus mødte mennesker, var det altid uden at dømme men med den største kærlighed og nåde. I samme åndedræt forsatte han ofte med ordene, “Synd fra nu af ikke mere.” Med andre ord: “Fra nu af skal du følge mig.”

Lad os sammen følge ham

Jeg tror, det er sådan, vi skal møde mennesker. Vi skal ikke dømme, hverken åbenlyst eller skjult, for det er ikke vores opgave. Vi skal møde mennesker med den samme nåde og kærlighed, som Jesus mødte mennesker med. Så kan vi i samme åndedræt pege på Jesus og sige, “Lad os sammen følge ham.” På den måde kan vi begynde at gøre det, som han siger. Ikke for at fortjene os til noget særligt, men fordi Jesus elskede os først.

Johannes’ ord betyder, at vi først kan elske, når vi har erfaret hans kærlighed. Jesu kærlighed kommer altid først. Dernæst skal vi ikke bare passivt læne os tilbage og sige, “Vi har alt i Jesus, så hvorfor gøre noget?” I en kærlighedsrelation er det naturligt, at begge parter giver sig selv hen til den anden. Jesus ønsker den kærlighedsrelation, og han har givet sig selv helt hen til dig på korset. Har du samme tillid til ham, så du tør give dig selv helt hen til ham og elske?




7. juni 2018

Jeg har en facebook profil, en instagram, twitter, linkedIN og snapchat konto....[mere]

31. maj 2018

Jeg kan på ingen måde skjule det – jeg lever og ånder for fodbold. Jeg ser...[mere]

25. maj 2018

Mørket kan tage mange former, men rent instinktivt flygter vi fra mørket i os,...[mere]

17. maj 2018

Gang på gang, når jeg læser nyheder, kan jeg læse om, at vi skal have lukke...[mere]

Følg bloggen: