Del:

Mig og mit palæstinensisk-politiske krybbespil

af
19. december 2019

Vi er en adventstid. Rundt omkring ser vi forskellige krybbespil. Jeg har også et krybbespil herhjemme, men nok ikke som de fleste. Mit krybbespil er lavet af nogle palæstinensere, og har et tydeligt politisk budskab.

Mellem de vise mænd i Jerusalem og Jesus-familien i Betlehem er der en mur. Den ligner den meget omdiskuterede mur, som i dag findes mellem Jerusalem og Betlehem. Nu skal dette blogindlæg ikke handle om Israel/Palæstina-konflikten – det er den konflikt for komplekst til, men krybbespillet minder mig om to vigtige spørgsmål i mit liv. 

Hvilken mur har jeg bygget op om mit eget hjerte, så jeg ikke kommer til Jesus? Hvem har vi som kristne bygget en mur op for, så de ikke kan komme til Jesus? 

Mine og vores mure

Jeg oplever, at jeg nemt kan bygge en mur op om hjerte af dovenskab, skam, skyld, magelighed, bedrevidenhed, stolthed, tvivl, ligegyldighed, mindreværd og det kunne fortsætte. Heldigvis for os, blev Gud menneske, netop for at komme til jorden og nedbryde denne mur. 

Hvis der er noget som gør mig vred, ked af det og gør mig flov på kirkens vegne, er det når mennesker ikke oplever, at der er frihed til at være dem i kirken. For på den måde har vi bygget en mur omkring Jesus, som gør det svært for andre mennesker at komme og modtage nåden, glæden, freden, kærligheden, som Jesus er kommet for at give os. 

Mure kan fjernes

Jeg er virkelig glad for mit politisk krybbespil, for den minder mig om disse vigtige udfordringer. Da jeg købte krybbespillet i Betlehem, var det vigtigt for mig at muren kunne fjernes. For jeg tror på at både muren i Israel/Palæstina, muren i mit hjerte og muren foran andre mennesker kan blive fjernet ved Guds hjælp. Der er en kamp der her skal kæmpes i bøn. 

Måske skal det være dit nytårsforsæt at bede Gud om at måtte nedbryde vores mure – så alle mennesker må kunne komme til Jesus, og se den kærlighed han viser både i krybben, på korset og i den tomme grav.




newcomic