Del:

Mangler vand og olie…

af
21. juni 2018

For nyligt kørte jeg på motorvejen, da min bil pludselig tabte fart, og jeg til sidst måtte holde ind i nødsporet. Motoren var død. Det er der en åndelig sandhed i.

Problemet

Jeg var egentlig godt klar over, at det på et tidspunkt kunne ske. Køleren i vores Yaris har længe været slidt, og vi har stort set hældt vand på inden hver eneste køretur i den seneste tid. Når man kørte på motorvej, så begyndte temperaturlampen at blinke rødt, indtil man sænkede farten.

Denne dag skulle jeg ud at køre langt – omkring 170 km tur/retur. Derfor havde jeg kommet vand på fra morgenen, men da jeg skulle hjemad, glemte jeg vandet. Mon ikke det nok skulle gå?

Det gjorde det som sagt ikke!

Motoren stod af lidt nord for Give-afkørslen i sydgående retning på Herningmotorvejen, og kompressionen var helt væk. Motoren var steghed, og jeg trillede ind i nødsporet, hvorefter jeg fik ringet efter vejhjælp. Det viste sig, at den både manglede vand og olie.

En bibelsk sandhed

Vores lille Toyota og den varme motor blev et billede for mig på livet med Gud. Jesus siger til kvinden ved brønden, at han kan give hende "levende vand", som læsker i evighed (Joh 4,14), og i Jerusalem fortæller han en lignelse om fem tåbelige brudepiger, som manglede olie i deres lamper (Matt 25,3).

Livet med Gud har brug for vand og olie. Hvis vi tror, at vi kan "køre" uden, og det nok går, så vil vi uundgåeligt opleve, at kompressionen forsvinder i vores relation til Gud, og vi risikerer at gå åndeligt død. Det er langt mere alvorligt end en død Toyota Yaris på Herningmotorvejen.

Den norske teolog Olav Valen-Sendstad skriver således: "Ordet og bønnen er sjælens åndedræt: når vi modtager Ordet i hjertet ved at høre det, renser det vort indre menneske (jfr. 1. Pet. 1,22), og når vi udøser vort hjerte for Gud, forsvinder det urene og selviske." (Ordet og Troen 1979, side 7)

I IMU vil vi leve af Bibelen og i bøn, for uden disse to brænder den åndelige motor sammen, og man risikerer at ende i nødsporet på livets vej.

Hvor og hvornår får du fyldt vand og olie på i din relation til Gud?




21. november 2019

Jeg vil godt indrømme, at jeg opsøger det. De ateistiske missionærer, som på...[mere]

24. oktober 2019

Ja, jeg ved, at det er en påstand, som man kan være uenig i. Og jeg kan heller...[mere]

17. oktober 2019

Vi lever i en evalueringskultur, hvor alle mener noget om alt og ofte giver...[mere]

10. oktober 2019

Jeg var barn i ‘90-erne og i min barndom kunne man ikke komme på nogen...[mere]

Følg bloggen: 

Ingen oplysninger.

Læs også