Del:

Knæk koden til den voksende kirke

af
5. september 2019

Giv mig svaret! Hvad er det, der gør jeres kirke speciel? Hvordan har I fået en kirke til at vokse fra 20 personer til over 20.000? Hvad er det for en genial løsning I har, som jeg kan tage med hjem til Danmark?

Jeg har ofte hørt forkyndere sige ”vi har kuren mod døden, så lad os gå ud og dele den med verden”, ”vi skal være lys i verden”, ”Jesus sender os ud” - og hvor har jeg mange gange taget mig selv til hovedet og tænkt; jamen, jeg ved jo ikke hvordan.

Derfor valgte jeg at tage med på en inspirationstur til en luthersk kirke kaldet Hope Church, som ligger i den lille farmer stat Iowa. Her havde en lille håndfuld mennesker for bare 25 år siden startet en kirke op, som siden er vokset, og der kommer hele tiden nye til. Det virker virkelig som om, de har knækket koden til den voksende kirke, hvor mennesker bliver opbygget i tro og mennesker kommer til tro. Det er simpelthen for vildt, men hvad er de gør anderledes? 

Hvad er forskellen?

Når jeg kigger rundt i kirken, ser jeg mange gode projekter og inspirerende tiltag. De har forskellige tjenestegrupper, der hjælper til, med det de brænder for, lækker lovsang, dygtige forkyndere, bibelstudie, gæstfrihed, hjælp til hjemløse, der er børne- teen- og ungdomsgrupper osv. Og jeg blev faktisk lidt skuffet, for det minder på mange måder om det vi har i Danmark. Selvfølgelig er der noget de gør anderledes og som vi kan lære af, men min oplevelse er, at det går begge veje. 

En aften sidder vi og spiser med nogen fra kirken, hvor en af de andre fra gruppen næsten frustreret udbryder ”jamen hvordan gør I?” Og svaret er uden tøven ”vi beder”. Åh! Det der irriterende fromme kristne svar – bøn. Og det er som om det er svaret på alt, hvad vi spørger dem om. Selv da jeg spurgte dem, hvad de gør, når de mangler frivillige, så er svaret bøn. 

Det er for simpelt

Min logik siger mig; det kan da ikke bare være det, der må være noget mere, noget mere JEG skal gøre. Men hvor lille er det så ikke lige, jeg gør Gud? Hvis Gud er almægtig, hvem skulle så være bedre til at lede mennesker til tro end ham? Præsten Mike Housholder, som var med til at starte Hope Church, siger det sådan ”the key is to believe that you are not the one”.

Det handler om, at vi skal forstå, at det er Gud, der er den stærke, og ham vi skal tilbede – ikke os selv, som jeg så nemt kan komme til. Vi har alle sammen fået gaver givet af Gud, dem skal vi bruge til at tjene hinanden i kærlighed, men til Guds ære og ikke vores egen.

Bøn minder mig om hvem Gud er, og hvad HAN kan. Vi kan ikke frelse nogen, men det kan Jesus. Vi kan bede om, at han vil bruge os som sine redskaber i sin mission om i kærlighed at lede mennesker til sig. Så måske er bøn ikke så simpelt igen, for det fodrer ikke min stolthed, men minder mig om, hvem der er Gud. 

Tænk om bøn faktisk virker og om Gud vil forandre dit fællesskab.

Bloggen er skrevet af Kristina Eskildsen, der var med på IMU's tur til USA i sommeren 2019




12. september 2019

Nathanael spurgte: »Kan noget godt komme fra Nazaret?« Filip sagde til ham:...[mere]

25. juni 2019

Jeg elsker sommer – specielt når det faktisk er sommer. Ligesom sidste år, hvor...[mere]

21. juni 2019

Hvorfor er der ikke nogen der gør det? Hvorfor er der ikke nogen der forstår...[mere]

9. juni 2019

Overvej hvordan du kan inviterer en ven med[mere]

Følg bloggen: