Del:

Kirkens puslespil

af
17. juni 2022

Foråret er kendetegnet ved en perlerække af helligdage. Hver især fortæller de os noget om Gud, og samlet set ser vi en vidunderlig enhed. Men den sidste af helligdagene er for mange lidt flyvsk.

Pinsen kan godt virke som et vedhæng til de øvrige højtider. Påske og jul er enkle at forklare: Jesus blev født. Jesus blev korsfæstet, han døde og han opstod. Men pinsen? Hvad sker der her?

Et slags puslespil

Højtiderne kan måske sammenlignes med et slags puslespil: Puslespillets billede bliver tydeligt, når brikker bliver lagt. På samme måde med højtidernes puslespil. Gud blev kød; den første brik. Den anden brik: Jesus ofrede sig, så vi kan have fællesskab med Gud. Hvad så med den sidste brik? Hvad afslører den?

Puslespils-billedet holder faktisk ikke hele vejen. Det er rigtigt, at højtiderne afslører noget om Gud; og når vi holder højtiderne sammen, ser vi helheden. Men holder vi dem op hver for sig, er det komplet meningsløst, og det vil være umuligt at gennemskue, hvor de skulle ligge.

Måske kan man sige, at pinsen er puslespillets kasse: Var der ingen pinse, havde kirken intet budskab, intet evangelium, intet puslespil. Var der ingen pinse, så var Jesus kommet forgæves, for vi ville aldrig kunne regne ud, hvad vi skulle med de to meningsløse brikker, der hedder jul og påske.

For simpelt

Nogle kalder pinsen for Kirkens fødselsdag. Kirken blev født, og budskabet om Jesus blev spredt ud i hele verden. Det er på sin vis rigtig nok. Men det er for simpelt. For i virkeligheden blev Kirken åbenbaret i pinsen! Det er ikke en institution, vi har stiftet ved Helligåndens hjælp. I al den tid, Gud har haft et folk på jorden, har der været en kirke.

Pinsen er altså ikke bare en del af kirkeårets puslespilsbrikker. Helligåndens komme viser os sammenhængen i hele kristendommen: For Gud havde Kirken i tankerne, da han skabte jorden. At Gud udvalgte sig et folk, der begyndte med Abraham, var et kirkeudtryk. At Gud lovede os frigivelse fra vores synder ved at sende en frelser, var et kirkeudtryk. At Gud sendte Jesus var for at føre sin kirke frem som sin elskede brud. Jesus kom for at åbne Kirken for enhver, som tror på ham. Og den kirke blev åbnet, da det hele stod tydeligt frem pinsedag.




10. juni 2022

I dag tager jeg på Årsmødefestival. Jeg er stadig ikke helt ovre Å-festival i...[mere]

3. juni 2022

Det er et menneskeligt vilkår, at vi lever for en tid her på jorden, og at den...[mere]

27. maj 2022

Jeg oplever sommetider, når jeg er ude ved en IMU som forkynder, at der bliver...[mere]

21. maj 2022

Corona lærte os meget om os selv, og hvad vi egentlig gik og lavede. Derfor...[mere]

Ingen oplysninger.

Læs også