Del:

Er Jesu kendetegn mit kendetegn?

af
27. maj 2016

Handler det at være kristen om, at man ikke drikker og ikke har sex før ægteskabet, eller er der noget dybere og vigtigere, som egentlig kendetegner os som kristne?

Det spørgsmål fik mig til at kigge i min bibel, og en af de ting jeg fandt, var at vi skal ligne Jesus (Fil. 2,5). Men det er så stort og abstrakt, for hvad er det lige der kendetegnede Jesus? Da jeg kiggede videre i min bibel fandt jeg en beskrivelse, som er utroligt alsidig og meget kort. Det var nåde og sandhed, som disciplene mødte hos Jesus, og kendte ham for (Joh. 1,14).

Først og fremmest nåde

Når man læser om Jesus i bibelen, er det kun over for selvretfærdig mennesker, at Jesus først mødte dem med sandheden om, hvor langt de var fra Gud. Når Jesus stod over for jordens såkaldte “udskud”, ludere og korrupte kollaboratører, var det altid nåden han mødte dem med. En nåde der fortalte dem, at Gud elsker dem, og ønsker fællesskab med dem, og at Gud har gjort det muligt, også for dem, at være sammen med ham.

Men Jesus gik ikke på kompromis med sandheden, for så var nåden ikke sand længere. Jesus sagde ikke, at vi bare kan synde som vi vil, for det er ikke det Gud, i hans kærlighed, ønsker for os. Når jeg står overfor et menneske, der drikker en tønde øl hver weekend, og har seks forskellige sexpartnere, kan jeg ikke bare sige, at Gud elsker dig, så det er bare helt ok.

Sandheden

Men, sandheden må heller ikke gå på kompromis med den frie nåde. Det vil sige, at når jeg står over for det menneske, som jeg beskrev, skal det kunne mærkes på mig, at jeg først og fremmest ønsker at række det et tilbud om kærlighed, fællesskab og tilgivelse. Jeg skal elske synderen, ikke synden. Mange gange skal jeg først møde mennesket med interesse og kærlighed, der hvor mennesket er, og først når det menneske har tillid til, at både Gud og jeg elsker vedkommende, kan jeg begynde at fortælle mere om den måde, Gud ønsker at det menneske skal leve på.

Dit kendetegn

Nåden er vigtigst, for ingen elsker Gud, hvis ikke de først ved at Gud elsker dem (1. Joh. 4,10). Men uden sandhed bliver det til løgn, som ikke fortæller om Guds kærlighed, men om den løgn, at Gud er ligeglad med alt det onde i verden.

Jesu kendetegn var nåde og sandhed! Er det også dit kendetegn?




21. juni 2018

For nyligt kørte jeg på motorvejen, da min bil pludselig tabte fart, og jeg til...[mere]

7. juni 2018

Jeg har en facebook profil, en instagram, twitter, linkedIN og snapchat konto....[mere]

31. maj 2018

Jeg kan på ingen måde skjule det – jeg lever og ånder for fodbold. Jeg ser...[mere]

25. maj 2018

Mørket kan tage mange former, men rent instinktivt flygter vi fra mørket i os,...[mere]

Følg bloggen: