Del:

Elsk – giv afkald

af
22. november 2018

I den tid vi lever i, er vi blevet mere opmærksomme på egne følelser og behov end tidligere, men har vi glemt, hvad det vil sige at elske?

Jeg hørte for noget tid siden en tale af pens. missionær Villy Sørensen, hvor han italesatte et problem blandt os kristne. Ofte kan vi blive enige om, at vi mangler frimodighed, når det handler om at dele troen med de mennesker, vi er iblandt. Villy korrigerede dette og påpegede, at det snarere er kærlighed til vore medmennesker, vi mangler.

Er det sandt? Er kærligheden gået hen og blevet kold i vores tid (jf. Matt 24,12)?

Jesus som eksempel

Kærlighed er at give afkald. Jesus er det bedste eksempel på dette: "Større kærlighed har ingen end den at sætte sit liv til for sine venner." (Joh 15,13). Det største, vi har fået, er livet, og det gav Jesus for vores skyld.

Hele Jesu jordiske liv vidner om, hvordan han elskede mennesker. Gang på gang hører vi om, hvordan han giver afkald på stolthed og anerkendelse for at kunne være sammen med de syge og udstødte.

Han er virkelig Gud, der er blevet menneske. Den guddommelige kærligheds legemliggørelse (jf. 1 Kor 13,4-7). Sådan er Jesus – vores Herre og Mester.

Begynd i det små

Jesus viser os altså vejen, og skønt vi endnu er syndere og alt for ofte sætter os selv først, så ønsker han at forvandle os med sin ånd. Han vil, at kærligheden skal fylde mere og mere i vores liv. Han vil, at du og jeg elsker vor næste, som vi elsker os selv.

Men hvordan nu det?

Jeg tror, at vi må begynde i det små. Tag nogle babysteps. Her er nogle eksempler:

  • Giv afkald på retten til altid at synge de lovsange, som du bedst kan lide.
  • Sæt dig ved siden af ham, som andre ikke sætter sig ved siden af, selvom du så ikke kommer til at sidde sammen med dem, du plejer at sidde sammen med.
  • Tilbyd din hjælp i køkkenet, selvom det ikke er din tur til at tage opvasken.

Der er utallige muligheder for at vise kærlighed og give afkald.

Bøn: "Herre, hjælp mig at elske og se mine medmennesker, som du elsker og ser dem. Amen."




14. december 2018

I en tid hvor vi isolere os mere og mere fra hinanden, har vi brug for at se...[mere]

8. december 2018

Jeg vil gerne dele en hemmelighed med dig. Jeg er noget så absurd som en...[mere]

29. november 2018

Vi har brug for alle slags mennesker, hvis vi vil nå ud til alle mennesker med...[mere]

16. november 2018

Remember in our busy lives filled with lots of other things to take a moment...[mere]

Følg bloggen: