Del:

Alle penge tilhører Gud

Ole Noermark Larsen
3. oktober 2019

Bibelen taler meget om penge, men den er ikke særlig konkret, når det handler om, hvordan de skal bruges. Der er dog nogle principper at gå efter, mener Daniel Præstholm.

Det hævdes, at 15 procent af alt, hvad Jesus er citeret for i Det Nye Testamente, handler om penge. Det er mere, end han siger om himmel og helvede til sammen, og hverken han - eller Paulus for den sags skyld - lægger fingre imellem. 

Derfor er kristne også nødt til at forholde sig til det og tale om det, mener Daniel Præstholm, der er teolog og undervisningskonsulent i IMU. Han slår ned i 1 Tim 6,10, hvor Paulus konstaterer, at »kærligheden til penge er roden til alt ondt». »Det er klar tale, men det er dog værd at bemærke, at det ikke er pengene selv, men kærligheden til dem, der fører ondskab med sig.« siger Daniel. 

»Problemet er, at vi så utrolig let fatter kærlighed til penge. Banker og betting-firmaer lokker med, at penge vil gøre os frie og uafhængige, og den hopper vi på, selv om Bibelen siger, at den form for frihed og uafhængighed er en illusion. Jesus siger, at ingen kan tjene både Gud og mammon – altså penge og materialisme – for man vil enten hade den ene og elske den anden eller ringeagte den ene og holde sig til den anden. Så hvis vi lever, som om penge kan gøre os frie, er det i virkeligheden Gud, vi er ved at gøre os fri af,« siger han alvorligt.

Sig tak 

»Er det så forkert at have et godt job og tjene mange penge?« kunne man spørge. Det mener Daniel ikke og begrunder det ud fra 1 Tim 4,4-5, hvor Paulus skriver: »For alt, hvad Gud har skabt, er godt og skal ikke forkastes, når man tager imod det med tak; for det helliges ved Guds ord og ved bøn.« 

»Kodeordet er taknemmelighed. Penge er en ressource, som Gud har stillet til rådighed for mig, og derfor må jeg huske at takke ham for alt, hvad jeg har. Det kan jeg godt glemme, fordi penge som regel er noget, jeg får som betaling for et stykke arbejde, jeg har udført. Det ligger dybt i os, at vi skal yde, før vi kan nyde, men i Guds rige får vi lov til at nyde, og bagefter kan vi så yde i taknemmelighed. Det gælder både, når vi taler om, at vi er frelst af Guds nåde, og når vi taler om vores penge, evner og ressourcer. Vi har fået det for intet, og vi skal bruge det i taknemmelighed til gavn for vores næste.« 

Hvordan vi præcis skal bruge pengene, er dog et svært spørgsmål, for på det punkt er Bibelen ikke særlig konkret, erkender Daniel.

Vi må øve os 

»Men vi ved, at vi skal gøre godt med dem og dele dem med andre. Det er svært for mange af os, for det ligger ikke til os, selv om vi faktisk ofte får en god følelse, når vi giver til et godt formål,« siger Daniel og sammenligner det med at træne. »Måske har jeg mere lyst til at blive hjemme på sofaen, men når jeg først kommer i gang med at træne, er det faktisk okay fedt. Og hvis jeg træner ofte og langsomt øger belastningen, så kommer jeg faktisk i form og bliver stærkere af det,« siger han. 

»Så når vi samler ind ved vores arrangementer i stedet for bare at hæve deltagergebyret, så er det blandt andet for, at vi kan øve os i at give.« Nogle vil så spørge, hvor meget man skal give. Og her vil nogle kristne være hurtige til at sige, at man skal give tiende, altså 10 procent af sin indtægt, for det nævner Bibelen flere steder som et eksempel. 

»At give tiende kan være en fin tommelfingerregel, men det kan også føre til den misforståelse, at jeg så kan gøre, hvad jeg vil med de sidste 90 procent, og det er ikke bibelsk,« understreger Daniel.

Guds penge 

»Bibelen taler om, at alle pengene er Guds, og at jeg er kaldet til at forvalte dem. Det er ikke nogen let opgave, for Bibelen siger ikke noget om, hvor meget luksus jeg kan tillade mig. Men som forvalter er det et spørgsmål, jeg er nødt til at tænke over, bede over og tale med andre kristne om,« siger Daniel. 

»IMU havde engang en annoncekampagne, hvor der blev spurgt: Ville Jesus købe iPhone? Annoncen svarede ikke på spørgsmålet, men den satte tanker i gang. Og det kan være én af overvejelserne, når vi tænker på at bruge et større beløb: 'Ville Jesus have gjort det?' 

En anden kunne være at tænke på det dobbelte kærlighedsbud, hvor Jesus siger, at vi skal elske Gud af hele vores hjerte, sjæl og sind, og vores næste som os selv. Hvad betyder det, hvis vi tænker penge ind i det bud?« udfordrer Daniel.

Når ting bliver Gud 

»Endelig kunne jeg spørge mig selv, hvad jeg forventer, at den nye iPhone vil gøre for mig. Luther skriver et sted, at 'en Gud kaldes det, som man venter sig alt godt fra, og som man tager sin tilflugt til i al nød.' Så hvis jeg tænker, at iPhone 11 vil løse alle mine problemer, så skal jeg nok lade være med at købe den, for så er jeg ifølge Luther ved at gøre en ting til gud,« siger han. 

»Er du i tvivl om, hvordan du skal bruge dine penge, så spørg Gud, og tal med dine kristne venner om det. Føler du stadig, at det er rigtigt at købe den telefon, den jakke eller den bil, du drømmer om, så gør det, og mærk efter, hvad det gør ved dig. 

Fylder det dig med glæde, så sig tak, og glæd dig over det. Skuffer det dig, og ender det med at ligge i skuffen eller hænge inderst i skabet uden at blive brugt, så reflekter over det, tal med Gud om det, og lær af det til en anden gang,« siger Daniel.