Del:

Boganmeldelse: Hjerterystelse - 24 refleksioner

af Signe Langdahl
11. august 2015

Hjerterystelse – 24 refleksioner er en utrolig ærlig og spændende bog, hvor Ingvild Sandnes med humor og åbenhed skriver om de tanker, glæder, frustrationer og længsler man kan have som ung kristen kvinde.

”Der findes nemlig sandheder, vi næsten aldrig taler om. Sandheder, som lever stille og støvspisende mellem bogrygge og sidetal. Simpelthen fordi det ikke passer sig at tage dem op i de daglige samtaler. Eller i telefonen med mormor. Eller på noget tidspunkt overhovedet. Sandheder, som er så private, at vi ikke orker at forholde os til dem, bortset fra gennem bøger. (…) Bøger kan gøre dig til et bedre menneske slet og ret ved at vise dig, hvad andre mennesker i større eller mindre grad kæmper med” (Ingvild Sandnes, Hjerterystelse – 24 refleksioner, s. 115 & 118).

Sådan skriver Ingvild i en af sine refleksioner, og på trods af at ordene sandsynligvis ikke er tiltænkt Ingvilds egen bog, beskriver de alligevel, hvad denne bog kan. For i en verden hvor vi, selv i kristne kredse, er blevet påvirket af tidens tendens til at opretholde den perfekte facade overfor omverdenen, er det befriende at kunne læse en bog som denne, hvor Ingvild lukker læseren helt ind, så det går op for en, at man ikke står alene i det forvirrende virvar af ungdomstanker.

Et skridt på vejen

Som Ingvild selv advarer om i bogens begyndelse, så er bogen ikke løsningen, eller en manual vi kan bruge til at navigere os sikkert gennem ungdommens år, men et skidt på vejen til at blive klogere på livet – og det bliver man på mange forskellige måder. Nogle gange er det den humoristiske fremstilling, der kan få mig til at se det latterlige i, hvilke tanker og bekymringer jeg bruger tiden på. Andre gange er det Ingvilds egen måde at leve livet på, der inspirerer mig til at følge hendes eksempel. Og i mange af teksterne er det de refleksioner, Ingvild selv har gjort sig, der sammen med diverse sangtekster, citater og bibelvers giver mig noget at gruble videre over.

Ung og kristen

Selvom refleksionerne er meget forskellige og omhandler mange emner, er det unge kristenliv alligevel gennemgående. Teksterne omhandler bl.a. flere gange længslen efter Guds nærvær, længslen efter at mærke og erfare Gud, at blive rystet indvendig – at opleve en vaskeægte hjerterystelse. Men også mange andre aspekter af kristenlivet, som at spekulere over Guds plan med mit liv, at blive dømt intolerant af omverden, at være en bitter giver, og det at skulle overgive sig dagligt, er emner, som Ingvild skriver frimodigt om.

En alternativ andagtsbog

Det er måske en smule modigt at kalde Hjerterystelse – 24 refleksioner for en andagtsbog, og det mest korrekte bliver nok stadigvæk at se bogen som refleksioner – ligesom titlen selv lægger op til. Alligevel giver både formen og indholdet mig fornemmelsen af at læse den som et lille alternativt andagtstykke – tilpas kort og skrevet i så fængende et sprog, at man selv inden sengetid ville kunne holde øjnene åbne. Teksterne kan både læses enkeltvist i løbet af dagen, en tekst i ny og næ når man har tid og lyst, eller en udvalgt tekst efter emne – hvis man ellers kan gennemskue de kreative overskrifter.

Da hverken jeg, eller nogen anden, er præcis som Ingvild, vil teksternes relevans også variere. Nogle tekster har jeg kunnet spejle mig fuldstændigt i, og har givet stof til eftertanke til flere dage, mens andre tekster blot har været underholdende og lærerig læsning. Jeg tror dog, at langt de fleste, unge kvinder, vil kunne få rigtig meget ud af at læse disse 24 refleksioner, og bogen kan derfor fuldt ud anbefales.

Bogen er udgivet af Lohse, og du kan læse mere om eller købe bogen på lohse.dk eller læse et uddrag af bogen her.

13. februar 2019

IMU'erne er glade for IMU, men har også travlt med meget andet, viser en ny...[mere]